07 mars, 2008

WTF!?


Det ringde. Ett nummer jag inte kände igen. Telefonförsäljare tänkte jag.
-Hej hej, jag heter Anna. Vi känner inte alls varann
-Nä...
Det var ett udda sätt att börja ett säljsamtal, tänkte jag, men sen fortsatte hon
-Du har köpt en valp från Encos kennel, eller hur?
Jo visst har jag det. Det är nog inget säljsamtal ändå kanske...
Så undrade hon om Kalo var frisk och sådär eller om jag haft några problem med honom?
Tja, jo, han tålde ju inte fodret jag gav honom och sådär, hurså?

Då visade det sig att hon och en bekant till henne köpt valpar från samma människa, och båda deras valpar hade haft blod i avföringen i flera månader nu och kommer troligen inte klara sig. Och de ringde runt till såna som köpt valpar från kenneln och kollade och tydligen var det en himla massa historier om den här kenneln. Massa sjuka hundar och grejer. Ingen i hundvärlden ville ha med dem att göra, men som privatperson är det ju inte lätt att veta...

Så nu känner man sig sådär lagom lurad. Tänk om det är fel på honom? Jo, han verkar ju ha en känslig mage, inte så att han bajsar blod i flera månader men det kom allt lite blod när det var som värst med det "dåliga" fodret. Och han har för många tänder i överkäken, visst han håller på att ömsa tänder och det växer ut nya, men han har från början haft sju tänder mellan huggtänderna och det ska bara vara sex. Och att hans ögon rinner. Och att han kliar sig lite för mycket.
(Har varit hos vet igen och de tog ett bakterieprov ur ögat, väntar på svar nu. Dyrt var det i vilket fall. Nu är jag uppe i självriskbeloppet, 1400kr.)
Och att han inte var helt vaccinerad heller. Oftast vaccineras valparna mot valpsjuka, parvo och lite av varje och efter någon månad ska de vaccineras igen, mot parvo då som kräver två sprutor. Men han var bara vaccinerad mot parvo. Vilket också går, det är billigare för uppfödaren men såklart inte lika bra.
Och så mailade jag för ett tag sedan för att berätta hur det går och så, men har inte fått något svar. Vilket är lite skumt, tycker jag.

Mycket skumt alltihop. Jag googlade på Encos för att se om man kanske skulle ha haft onda aningar redan från början. Jag var ju så glad att jag överhuvudtaget fick tag på en valp, så jag tänkte ju inte så. Men jag hittade inget. Ingenstans stod något som borde fått mig på andra tankar. Man skulle kanske ringt Svenska Kennelklubben och frågat, men det tänker man ju inte. Dessutom var det en privatperson som hade tiken som sålde valparna, alltså inte kenneln i sig. Men tjejen på Encos, som hade hanen, var väldigt involverad, så kanske att man skulle kollat. Nästa gång gör jag det i alla fall.
Och nästa gång kollar jag friskintyg på föräldrarna och kollar på föräldrarna och kollar valpen ordentligt. Inte för att jag planerat köpa nån valp mer på ett tag men man vet aldrig... Kalo kanske kolar tidigare än man anar, med tanke på all skit som tycks finnas i hans gener...

Jaja, om nån annan skulle googla på Encos för att se vad det är för nåt och eventuellt komma hit, så säger jag: passa er! Kolla med SKK eller nåt först, innan ni köper valp!

27 kommentarer:

Monika sa...

Hej! Jag vill gärna komma i kontakt med dig ang Kalo. Jag har också köpt en Cavalier från samma person. Undrar om det är "Nisse" du har? Hälsningar Monika. mail: mimmipigg@comhem.se

Anonym sa...

Hej,min hund är också därifrån, och jag har så mycket problem med henne, och har haft, hon hade mask när hon kom, det var MASSOR, jag fick avmaska henne och det kom maskar både som hon kräktes upp och även andra vägen, såå hemskt! sen var hon liten som ett marsvin, det var lite skumt tyckte jag..hon blev inte rumsren förän hon var ca 8 månader, jag var helt slut kan jag säga..jag har just nu ingen mail, men jag ville bara berätta hur det var för mig, min hund är idag 7 år. hon är absolut pigg, men väldigt skum, rädd för valpar och allt annat i hundvärlden..,Mvh

Lee sa...

Hej, jag köpte en hund därifrån för snart 8 år sedan. Jilla heter hon! Och hon är fullständigt perfekt, bortsett från att jag fick henne därifrån me ett inflammerat öga för hon hade fått en klo i ögat.(och det är fortfarande inflammerat, eller hon är blind och geggig i ögat för alltid). Hon har nu blåsljud i hjärtat och problem med magen. Men DOCK är det ju ett normalt problem med denna rasen, så jag kan inte riktigt skylla på kenneln. För fadern till henne är ju värsta storstjärnan inom Europa. Glöm inte att tänka på hur speciell rasen är både psykiskt och fysiskt innan ni dömer uppfödaren. Man måste uppfostra dem på rätt sätt. Och jag uppfostrade henne tyvärr på fel sätt. Men det gör inget nu, hon är min största älsking på jorden. PEACE/LOVE :D

Anonym sa...

Hej! Vi har köpt en hund av annan ras därifrån. Han är mycket frisk och glad, och vi är nöjda med honom och kenneln. Så döm inte kenneln, för det är inte deras fel. Det är bara en ras som lätt blir sjuka.

Anonym sa...

Hej vi har köpt en hund från uppfödaren och är väldigt nöjda
Vi har haft en god kontakt och har haft chans att ringa vid vanliga problem för oss som aldrig haft hund innan.
Vi kollade upp att det var bra människor genom en arbetskamrat innan vårt hundköp som har haft kontakt med dessa i mer än 14år.
Vi köpte en Lagotto som är en pigg frisk och viljestark liten dam på 6 månader.
Verkligen tråkigt att du har haft sådan otur med hunden:(
Familjen H

Anonym sa...

Jag skrev kommentaren tidigare 2010-05-07 och vill tala om att jag har haft många hundar i mitt liv och flera av rasen Cavaljer så jag visste vad jag köpte! men kenneln var oseriös, jag fick aldrig svar när jag mailade eller ringde, min hund är definitivt inte som hon "borde" och det kan inte vara rätt att hon var som ett marsvin när hon kom, mina andra hundar har varit dubbelt så stora..att min hund dessutom var FYLLD av mask nr hon kom ifrågasatte även veterinären varför dem inte avmaskat henne!

Anonym sa...

Vi har köpt en lagotto av dem och hon är frisk ock kry. Har inte haft några problem med henne förutom att hon skäller lite väl mycket är rädd för män och folk i mörka klädet men det ska nog gå att träna bort. Vi har inte varit i kontakt med dem eftersom vi bor i norra Sverige men tänkte fara och hälsa på dem nu när vi är i Varberg. får väl se hur det går. Skickade bilder på henne en gång till dem men har inte fått något svar...

Helena sa...

Hej igen alla,
Det verkar finnas både bu och bä om denna kenneln att döma av kommentarerna. Att det överhuvudtaget blir så många kommentarer om en kennel tycker jag borde ses som ett dåligt tecken. Men klart man kan ha tur...
Kalo är nu 4 år och frisk och fin. Någon antydde att det handlar om uppfostran osv, och jag håller med om att det gör det, på många sätt. Men om valpen kissar var 20:e minut och bajsar något som närmast ser ut som senap så tror jag inte att det kan bero på uppfostran...
Efter att ha testat ungefär tusen olika foder och varianter har jag nu kommit fram till en kost som funkar för kalo. Den är lite omständlig att göra men vad gör man inte för att han skall må bra.
Han har fortfarande en tand för mycket i överkäken (alltså ingen mjölktand som sitter kvar), men i övrigt mår han bra!
Han har ännu inga blåsljud eller andra rastypiska problem och får han det så är det ju inte så oväntat heller. Bara att hoppas att det dröjer länge!

Så ja, jag skulle gärna köpa en cavalier igen, men nej, jag skulle akta mig noga för de från encos.

Anonym sa...

Hej
Har en tik som jag köpt hos Encos. Skulle vilja veta om det finns andra hundar därifrån som drabbats av SM= syrengio myeli? Min tik är nu 7 år, hon är världens vackraste och hon fick för en tid sedan ett krampanfall, precis so epilepsi. Hon har också under flera år kliat sig iluften vid promenader och då hon blivit uppspelt. Har fått svar att det är cavalierklåda och att de gör så. Nu är det oftare och jag ska be att få en remiss för MR så att vi kan få en diagnos. Har varit i kontakt med kenneln men ej fått svar. Har aldrig fått svar ifrån dem efter så jag blir inte förvånad.

Anonym sa...

Blir förbannad och ledsen när jag först hittade allt skit som står om kenneln. Min cavaliers mor Encos Marabou är därifrån, och de skiter fullständigt i ens mejl.
Någon som anmält dem? vet en som gjort det som de granskas.
Min hane har haft problem med mkt och han är bara 1,5 år. Mycket känsligt mage, rinniga ögon, öronproblem stup i kvarten, klåda överallt och kommer inte ihåg vad mer just nu. Blir orolig för att de avlar på hundar med Syringomyeli, då de inte vill besvara den frågan om det finns i släkten.

Anonym sa...

Förresten har samma ägare en annan kennel nu som heter Marolinn's, lite osäker om det stavades så men tror det. Så akta er även för det kennelnamnet!

Anonym sa...

Jag har tyvärr samma erfarenhet... Vår valp, nu 10 månader har haft krampanfall vid ett par tillfällen. Trodde att det var EFS (Episodic Falling Syndrome)då hon krampade, kunde inte stå upp, men inte som EP-anfall, för hon var närvarande. Ringde kenneln, men fick inte mycket respons. Detta var ett par månader sedan, dom har fortfarande inte återkopplat för att höra hur det är med henne. Nu har det gått över, gjorde en utredning och hon är frisk. Oroar mig för att hon senare i livet ska få Syringomyeli. :o(
Hon har navelbråck, och nästa vecka ska hon opereras för patella luxation.
Hade jag vetat det jag vet idag, hade vi aldrig köpt hund ifrån dem!
Men, jag älskar min lilla olycksfågel och får väl acceptera att hon är ett måndagsexemplar. Hon har stulit mitt hjärta!

Anonym sa...

hej! satt precis och läste detta hemska inlägg och kommentarerna som följde . Tragiskt att se vuxna människor sitta bakom sina skärmar och smutskasta andra människor. Jag har tre underbara hundar från encos kennel var av två är Cavalier och en Lagotto och har aldrig haft ett problem med dem eller kennel. Jag haft haft kontakt med uppfödarna och fått hjälp och tips under alla år, och det är nog den mest seriösa kenneln jag varit i kontakt med alltid hjälpsamma och trevliga. Men det är ju så att alla är inte hundmänniskor och det märks tydligt när ni skyller ifrån er på kenneln. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste kommentaren om att valpen inte blev rumsren! ska det vara kennelns fel??? dummaste jag hört på länge! Jag vet tyvärr av egen erfarenhet att det är mycket smutskastning i hundvärlden många som vill förstöra andras rykten och verksamheter, vilket jag tror detta går ut på.

Yvonne sa...

Bättre människor än de på Encos kennel får ni leta efter!
Om ni haft otur med era hundar beror det antagligen inte på uppfödarna utan möjligtvis på rastypiska problem.
Välj annan ras nästa gång och läs på innan ni köper hund!

Yvonne sa...

Bättre människor än de på Encos kennel får ni leta efter!
Om ni haft otur med era hundar beror det antagligen inte på uppfödarna utan möjligtvis på rastypiska problem.
Välj annan ras nästa gång och läs på innan ni köper hund!

Mia sa...

Jag har som tur är inte haft några problem med min hund än så länge. Jag har en lagotto från Marolinns kennel som drivs av samma personer som Encos. Däremot så verkar de inte vara så intresserade av att ha kontakt med sina valpköpare och mailar man får man inget svar. Därav känns det oseriöst.
Men tanke på antalet kullar per år känns det mer som om de är ute efter pengar än att få fram bra hundar. Det är min slutsats av det hela. Nästa hunds kennel kommer att synas ordentligt i sömmarna.

Gitte sa...

Blir så trött av att se poänglösa kommentarer av människor som letar efter någon att skylla på. Hittills har ingen kommit med ett enda bra argument på varför kenneln är oseriös. Jag har en liten perfekt west highland terrier valp från encos, så snälla och hjälpsamma människor.Och om ni kallar en kennel oseriös pga obesvarade mejl bevisar det bara vilka människor som skickar dessa kommentarer, luft upp luren nästa gång! Och jag vet med säkerhet att marolinns kennel är inte samma ägare som dom på encos. Jag skulle uppskatta ett bra argument till svar. Någon annan skrev att detta ser mer ut som smutskastning vilket jag håller med om.

Mattias Lindblad sa...

Men lägg av! Jag har en Lagotto där ifrån. Fått hjälp med allt och får komma och hälsa på med min vovve när jag vill. Besökte dom även en gång i veckan från det att min valp var 3veckor. Inga problem, alltid trevliga och att hälsa på ett par timmar en solig sommardag har aldrig varit något problem.
Vill ni prata med dom så RING! Oseriösa människor mailar!

Johan sa...

Men lägg av. Seriösa uppfödare svarar väl på mail, finns på Facebook och har en seriös hemsida. Och om man ringer så är en seriös uppfödare trevlig och tillmötesgående. Encos fyller inte något av dessa punkter, så är det!

Anonym sa...

Encos och Marolinns är nästan detsamma... Det är föräldrarna som äger Encos och ena dottern som har Marolinns. Pengarna är nog det enda som driver dem. Har haft två hundar från Encos, båda fick avlivas pga alla sjukdomar. Hoppas att nästa köpare googlar och läser alla kommentarer!

Anonym sa...

Denna kennel får inte vara med på westiealliansens uppfödarförmedling då de inte godkänns. Dvs avlar på sjuka hundar, haft mycket problem med eksem och känsliga magar! Akta er! Finns så många andra kennlar som uppfyller kraven för sund avel!!!

Anonym sa...

Hej
Skulle gärna vilja ha kontakt med dig som skrev att du hade en tik som misstänks ha syregi myeli. Min tik är född 2005 alltså hon fyllde 10 år den 22/6 och hon har kliat sig i luften under en längre tid. Är glad och pigg för övrigt, har numera fått ET blåsljud på hjärtat men är kollad med ul och är ok än så länge. Försökte för flera år sedna få kontakt med encos för att höra om det här med syreng. Men de har aldrig svarat mig. Skumt var det också när tiken var ett par månader. Och vi fick komma och lämna blodprov för att de hade blivit anklagelser för att ha ljugit om vem valparnas pappa var. Jag gjorde inte så stor affär av det, älskar ju min hund så det har ingen betydelse. Men i efterhand borde jag ha kollat upp detta. Du som skrev om din tik om du ser det här kan du väl hojta till!

Anonym sa...

Jag har köpt alla mina westisar ifrån Enocs och alla har varit helt underbara!
Det är som i människovärlden, alla föds och blir en människa med sin personlighet, kroppsligt
Så är det även i djurvärlden, ingen är felfri.
Att hundar får eksem,mask osv.. Det är naturligt.
Och för er som inte vet så är eksem vanligt vid den rasen!
Jag tackar att Encos finns som ger oss otroligt underbara hundar!
Och framförallt hur underbar hon är, hon räddade livet på min hund när hon fick i sig en skruv som valp.(i mitt hem)
Så letar du efter en bästa vän, då rekomenderar jag Encos!:)

Anonym sa...

Om det är mig du menar, som skrev om min 10 månaders valp med EP, så kan jag bara skriva med sorg i mitt hjärta att hon inte lever länge. Fick ett Grand Mal-anfall och dog 2013, 1 år och sju månader "gammal".
:o(

Ing-Marie sa...

Bättre människor än de på Encos kennel får ni leta efter!
Om ni haft otur med era hundar beror det antagligen inte på uppfödarna utan möjligtvis på rastypiska problem. Har en lagotto från dom och det finns ingen underbarare hund en hon.

Unknown sa...

De positiva kommentarerna bör tas med en nypa salt. Är förmodligen kenneln själv som skriver dem anonymt.
Själv skrev man här för några år sedan och kan uppdatera. Min cavalierkille är nog den sjukaste cavalieren nånsin. Tyvärr, men med så mkt skit i generna förklarar det saken. Kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, allergier mot nästan allt, förhårdnader på trampdynorna som måste regelbundet filas och smörjas, återkommande ögonproblem, patella luxation, rastypiskt blåsljud som ännu inte är till besvär, kronisk bukspottkörtelinflammation samt känslig för mediciner har väldigt milda dagliga anfall där han vinglar till och blir mentalt borta. Min hunds mor kommer från denna jävla kennel, hans far kommer däremot från ett bra kennel med friska hundar. Men han fick all skit från moderns sida.

Unknown sa...

De positiva kommentarerna bör tas med en nypa salt. Är förmodligen kenneln själv som skriver dem anonymt.
Själv skrev man här för några år sedan och kan uppdatera. Min cavalierkille är nog den sjukaste cavalieren nånsin. Tyvärr, men med så mkt skit i generna förklarar det saken. Kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, allergier mot nästan allt, förhårdnader på trampdynorna som måste regelbundet filas och smörjas, återkommande ögonproblem, patella luxation, rastypiskt blåsljud som ännu inte är till besvär, kronisk bukspottkörtelinflammation samt känslig för mediciner har väldigt milda dagliga anfall där han vinglar till och blir mentalt borta. Min hunds mor kommer från denna jävla kennel, hans far kommer däremot från ett bra kennel med friska hundar. Men han fick all skit från moderns sida.