11 februari, 2009

Och nu ar det gluten- eller laktosallergi.

Martin kande sig inte tillrackligt bra for att folja med pa tripp igar sa jag akte sjalv. (Det var alltsa allergi nu da va...) Egen bil och chauffor hela dagen, akte precis vart jag ville, stannade nar jag ville, korde vart och nar jag ville. Najs!

Tyg var forsta prioritet och det larde sig min driver efter forsta stoppet, som tog lite langre tid an bade han och jag trodde att det skulle ta. Darfor hoppade vi over ett stopp och gick direkt pa nasta tygstopp. Och sa var det lite krukor och lite tegelpannor och avslutning med obefintlig solnedgang vid ett tampel.

Och eftersom tyg var prio ett sa kopte jag aven en del... erm... hrkl... ja, 28 meter. Och dom som salde det till mig fragade vad jag skulle ha det till och drivern fragade vad jag skulle ha det till och Martin fragade vad jag skulle ha det till. Ha, bara. Kanske gora nat... mest ha. Kopte aven lite keramik, men tyvarr kom jag forsent for att se dom igang, dom hade redan slutat. Pa det forsta tygstallet fick man namligen se hur dom gjorde batik- och ikattyger. In action, liksom.

Nagot jag daremot fick veta hur man gjorde var tegelpannor. Vi stoppade i en by som gjorde tegelpannor och korde in pa en gard dar dom holl pa. Men dom pratar nog ingen engelska, varnade drivern. Du far oversatta, sade jag. Sa vi gick ur bilen och jag antar att han fragade om vi fick kolla runt lite och att det gick bra for vi gick in och jag tog massor av kort. Dom anvande som en sorts tryckpress for att forma pannorna, som sedan fick torka och sedan brandes i en kokosnotsskalseldad ugn. De gjorde aven dekorativa pannor med krusiduller pa (som man har langst ut i hornen pa taken) for hand. Vill du testa, fragade drivern. Eh, jaa, det kanske... Satt dig har nu, sade dom.

Och under myckna instruktioner pa balinesiska och vissa oversatta ord fran guiden fick jag gjort en takpanna med krusiduller pa. Eller ja, jag fingrade lite och tegelkillen rattade till efterat. I alla fall hade vi hemskt roligt allihop, for flera andra hade namligen samlats for att titta pa nar den vita turisten kladdade ner sig. Och tydligen var det jatteroligt. Och sa larde dom sig ett ord pa engelska "beautipul", eftersom drivern hade oversatt vad de sade nar de pekade pa mina armar. Jag ar alltsa fortfarande blek... typiskt.

Tanah Lot ar da ett maste-ses-stalle har pa bali. Solnedgang vid Tanah Lot. Ungefar som soluppgang vid Angkor Wat. Yeah right. Ak inte dit en mulen och duggregnig dag mitt i regnsasongen bara. Det blev liksom bara lite morkare nar det blev kvall. Den storsta attraktionen verkade vara jag. Eller sa var det bara lattare att fraga en ensam blondin an nar det ar flera i grupp. Forst trodde jag att jag skulle ta ett kort pa dom, sa att alla kunde vara med pa bilden. Men nejda, det var mig dom ville ha pa kort. Och alla skulle ha varsitt kort. Jag vet faktiskt inte hur manga det var till slut som kommer ha ett kort pa E-lennah i sina album, jag gjorde fina v-tecken pa de flesta av bilderna och tankte pa syster e.

Idag har det varit mera regn, sa det blev losbakelser igen, testade en appelkanelvariant och en med blabarssylt. Gotti! Och lite film, och lite internet...

Puss och kram, snart kommer jag hem!

(Nagra bilder lyckades jag inte fora over, ni far dem nar jag kommer hem, eller nasta gang det regnar...)

Inga kommentarer: