19 februari, 2009

Att flyga flygplan

Som jag alltid brukar säga... ingen resa utan flygplan, typ. (Så om man åker till Danmark och där inte finns några palmer så beror det helt enkelt på att man valt fel transportmedel.)

Flygresorna på en resa har något särskilt över sig. Som jag skrev om innan jag reste, de trånga sätena, den äckliga maten, den torra luften, bullret mm... men det är ändå något jag ser fram emot. För när jag är på väg bort så är jag äntligen på väg, flyget markerar resans start. När man sitter på planet och tänker "nu, nu åker jag faktiskt." Och när man sedan flyger hemåt är man på väg mot det vanliga, det vana, hemmet och människorna, och tänker "snart är jag hemma igen, då skall jag äta youghurt med müsli."

Men visst, det är en herrans massa timmar man lägger på flygandet och vad ska man göra, vad ska man ta sig till med alla timmarna? Jaa, man läser sin bok, (på ditresan läste jag trekvart av den första boken och den var ganska tjock ändå) man ser på film, (himla bra med den lilla tv:n i sätet framför) sover lite... och tar kort. Första bilderna från resan blir alltså från resans start och slut, från flygresorna helt enkelt.

Jag lämnar Landvetter, pappa och Sverige i soluppgången, det var vackert. Bilden är från när planet precis skall genom det tunna molntäcket.

Ovan molnen, solen stiger och färgerna bleknar, men fortfarande väldigt vackert. Jag tog mååånga kort här, men de är alla rätt lika, och det går ändå inte så bra att fånga ljuset och stämningen som finns där uppe.




Så blev det lite mera dag och lite mera moln. Det är härligt att flyga omkring i ett virrvarr av sockervadd, vispad grädde och bomull.

Jaa... saker att göra på ett flygplan: ta kort. Jag mellanlandade i Kuala Lumpur och där såg flygplatsen ut såhär. Vansinnigt intressant, jodå...

Saker att göra på ett flygplan: sova. Man får öronproppar, ögonskydd och varma strumpor på planet för att hjälpa till. Jag gillar texten på propparna :)

Saker att göra på ett flygplan: ta kort. På sig själv när man redan tagit kort på flygplatsen utanför och inser att den inte var så rolig.

Förutom molnen så är marken också fascinerande ur ett annat perspektiv. Städer i nattlig belysning är häftigt, men gör sig sällan så bra på kort som i verkligheten... Jag tror att det är Doha i Qatar, men jag är inte riktigt säker.

Ja, så här kul kan man ha när man sitter i planet i väntan på take-off och inte har någon bok att läsa...

Jättekul alltså...

Mellan molnen. De låg i två skikt när vi lyfte från Doha på väg mot Frankfurt och här är vi mitt emellan.


Med hjälp av den interaktiva kartan i den lilla tv:n kunde jag se att detta var de turkiska bergen.




Och så blev det kvällen igen och alldeles snart skall jag landa på Landvetter igen...

2 kommentarer:

bodils memoarer sa...

fina kort! idag har jag flugit.fastnade i blippen och fick genomgå en blippblipp över hela kroppen. första gången faktiskt. brukar ju annars vara den jag reser med som fastnar. jag gillar annars att köra på min "blond-svensk-tjej-stil". fungerar när mangör ngt dumt. "nä men förstod du inte det. då ska jag förklara.."

Helena sa...

ja, blonda-dumma-flickan funkar i bland, men jag undrar om jag börjar bli för gammal för det, det funkar inte alltid.