26 februari, 2009

Den där dagen då jag gjorde Bali I

Som jag sagt till alla som frågat vad jag gjorde på semestern: för att ha varit borta så länge har jag gjort väldigt lite. Men det är inte så att det stör mig precis, det var precis vad jag behövde. Men av de 29 dagarna på Bali hade jag ju i alla fall en då jag var turistig och åkte på kulturella saker och tittade på tempel (se tidigare inlägg). Det var också den dagen jag tog absolut mest kort på hela resan.

Första och viktigaste stoppet var ju som bekant tyyyyyg! Stannade på två olika ställen där de visade hur man gjorde batik.

De berättade att ordet batik är ett indonesiskt (eller javanesiskt, minns inte riktigt) ord där 'ba' betyder tyg och 'tik' betyder prick. Och nog var det prickar i deras batik, dår satt några kvinnor och prickade och prickade och prickade på stora tyger.

prick prick prick prick prick...


Så här fint(?) blev det färdiga resultatet.

Till större ytor använde man pensel till bivaxet (ovan), till prickarna en liten pipa, med en pip på (nedan). Pip pip.

Och till större mönster doppade man ett sådant här struvjärn i vaxet och tryckte på tyget:



Inga kommentarer: