08 juni, 2007

Cykelhjälm



Man ska ha cykelhjälm. Jag vet det, annars kan det gå som för morsans g. Eller snarare, det var tur att han hade hjälm för annars hade det gått rakt åt pipan. Nu blev det bara en axel ur led och ett knä i kras.

Men jag tillhör dem som tycker det är mindre praktiskt och förstör frisyren och framförallt är det piiinsamt att bära hjälm! För att se om det nu var något pinsamt (nåt som bara ett fåtal och helst då töntarna har) förde jag statistik på hjälmbärare respektive hjälmvägrare under min cykeltur till och från jobbet (ca 25min enkel väg).

Enligt statistiken bär 75% av svenskarna hjälm vid cirka halv sju på morgonen medan endast 45% bär det vid halv fyra på eftermiddagen. (20 resp 29 sedda cyklister, mig exkluderad)
Alltså bör jag bära hjälm på morgonen men ta den av mig på eftermiddagen för att smälta in på cykelbanan.

Om man däremot slår ut siffrorna på hela dagen blir det 57% hjälmbärare, vilket plötsligt får mig att hamna i minoritetsgruppen och därmed bli töntig! Skit också, nu måste jag ju ha hjälm iaf.

Inga kommentarer: