19 maj, 2009

Växter och röra

Alltså, balkong. I love it. Jag har saknat utomhuset hela min göteborgska period. Först på Brahegatan, en lång korridor och inte en tillstymmelse till uteplats. Sedan Orustgatan, där det faktiskt fanns en uteplats. En otroligt omysig uteplats med endast en tall på. Mysigt.

Men nu! Balkong, plus en fransk balkong! Mina krukor kan stå ute och trivas och jag kan gå ut och äta frukost. Kalo kan spana ner på gatan och och och... Men jag funderar nu. När jag tänker på balkongen så tänker jag att o så gött, där kan man sitta och ta sig en cigarett. Men jag vill helst inte röka ju, så jag undrar om någon har något bra förslag på vad man kan göra istället? Så att inte man glömmer av att man har en balkong att sitta på.

För övrigt så har jag planterat en massa kryddväxter att ha på balkongen. De gillar inte riktigt inomhuset så därför är det sååå bra med en balkong. Färska kryddor, behöver jag säga mer? Jag har en balkonglåda på den franska balkongen i köket och ett gäng krukor på balkongen. Passade även på att plantera om några av mina inomhusväxter som började se ledsna ut. (Egentligen är det dags för alla att få lite ny jord, men jag orkade inte alla.) Allt detta planterandet gjorde att mitt köksgolv mer liknade stampat jordgolv än plastmatta och jag riskerar även att mista en eller annan växt, om jag varit för hård mot rötterna men smakar det så kostar det osv...

Nu skall jag försöka få lite ordning här hemma, börjar bli väldigt trött på röran. (Ok, det är alltid mer eller mindre rörigt hos mig, men inte så här illa...)

1 kommentar:

Maria Ådahl sa...

en ickerökares balkongspenderardrömmar:

Varmt väder: styckglass
Kallare väder: Bok, filt och stor kopp te
Varken eller: vattna, pilla bort vissna blommor och blad och prata med växterna.