26 juli, 2007

Kokosnötter


Ibland vill man höra mer, få lite mer av någon. Man vill veta vad som rör sig där inne. Man vill ha lite av den där kokosnöten som är så svår att knäcka, men som är så god inuti. Det får man ibland också och då blir man lite glad. När någon vågar ge lite mer känner man sig ganska smickrad ändå.

Men det finns de som ger mycket. Utan att man ber om det, eller ens behöver ge något igen. Och nu menar jag inte de som fläker ut sitt liv till höger och vänster över alla bredder till man kräks och plågas till döds av all intimitet som forsar över en. Jag menar bloggare.

Jag brukar sitta och klicka mig mellan bloggar, läsa lite här, läsa lite där och rätt som det är så råkar man på en sån där riktigt bra blogg. Kanske inte att den är jättebra skriven, grammatiskt eller så, men något är det som fångar mitt intresse. Kanske att det är en bit av den där kokosnöten som det handlar om. Och sen sitter jag och läser och läser, klickar mellan inläggen och läser mer. Och man får kokosnöt i lagom doser. Oftast är det anonyma bloggar som ger mest kokosnöt. De med namn på brukar bli lite mer... tja, som min ungefär. Lite lagom, bara...

Idag var det denna blogg som fångade mig, en ganska god stund. Det finns mycket hjärta i den och så handlar den om ett kontroversiellt ämne så det blir väldigt intressant att läsa kommentarerna också.