05 mars, 2009

Några skålar

Jag gillar skålar. Och skor. Och burkar. Jag har många av varje. Emellanåt försöker jag göra mig av med något, men det brukar alltid vara svårt. "Nejmenintedenfina" "Ohmendensomjagfickav..." Åhdensomjagköptedär" osv.
Men nu har jag hittat några skålar som jag faktiskt inte vill ha. Andreas förbarmade sig över en av dem idag, den som jag fick av Marie en gång i tiden. Tack Marie och tack Andreas. Men jag har några till som jag gärna vill bli av med. Är det någon som vill ha?




3x3 små skålar. Ja, jag har alltså tre sådana här uppsättningar... De är säkert perfekta för panacotta eller brulépudding, synd bara att jag aldrig gör det. Jag har faktiskt aldrig ens använt dem, heh. ("Åh, så fina, dom kan ju vara bra att ha")

Den minsta skålen rymmer 1,5 dl och är 5 cm hög och 8,5 cm rakt över och väger 170 g. Den mellanstora skålen har måtten 3 dl, 6 cm, 10 cm och 260 g. Och den största har 5 dl, 6,5 cm, 12,5 cm och 420 g.

De är inte riktigt kritvita utan lite mer offwhite (eller nåt, jag har aldrig fattat riktigt vad offwhite är) och glasyren är lite bubblig och ojämn. Charmigt.

I en av de stora skålarna finns en nagg i nederkanten och i en mellanskål en nagg i kanten, annars är alla skålarna hela.

Är det någon som vill ha?


Vit skål.
En fantastisk skål, second hand-fynd en gång i tiden. Jag tror att jag gillade formen på den. Den är heller inte riktigt kritvit, utan mer mjölkvit (mörkvit) och lite krackelerad i glasyren (som syns lite knappt uppe i högra hörnet). Den har även en liten spricka som ett litet streck i kanten (som knappt syns uppe till vänster) och ett otydbart tryck undertill.

Om någon har ont om skålar så...



Karamellburk i glas. Fick den av m.sahlberg som inte ville ha den och nu vill inte heller jag ha den. Är det inte någon som kan förbarma sig över den? Man kan ha trådrullar i den, eller pepparkaksformar, eller något annat som behöver en burk som behöver en vän.

Den rymmer 2,5 l, är 19 cm hög och 12x18 cm bred och väger 1 kg. Tyvärr saknar den spännet men det är ju inget man kan lasta den stackars burken för, eller hur?

Köp nu ett gäng lösgodisar och kom och hämta burken så att den blir lite gladare.

Ett glas av bästa kvalitet. De fem andra glasen har nämligen gått sönder :) Kanske pennburk? Kanske ett glas till?

6,5x14 cm rymmer det 4 dl av valfri dryck och väger 230 g.

Ta nu ett glas till!

Om det skulle vara någon som vill ha något så hör av er, försten till kvarnen och det.

2 kommentarer:

bodils memoarer sa...

skålar...aum jag vill ha. du kan få öl och god tysk ölkorv i utbyte.

Helena sa...

Oh nu blir skålarna glada. Vilken/vilka vill du ha? Du får så många du vill ha!