04 mars, 2009

Lite mat

Nu är det bara att fästa ner infodringen för hand och sen knappar och knapphål kvar på nästa klädesplagg kvar. Men så hittar jag inte mina synålar och då blev jag trött. Blogga lite istället, ja.

Jag har en grekisk kokbok som jag fått av någon (mamma? pappa? nån som vet?) för länge sedan. Men aldrig lagat något ur. Det har liksom inte blivit av/jag har inte varit sugen/inte orkat/eller nåt annat. Men nu när jag kom hem från Bali och hade ork och lust igen tog jag fram den och valde några recept som jag matchade efter eget bevåg. Gott blev det, även om jag naturligtvis modifierade recepten en aning, som vanligt.


Kikärtsbiffar från Rhodos (inom parentes står det som det blev när vi gjorde det. Syster E var med och hon stod för biffarna så här har jag inte full koll.)

250 g torkade kikärter (2 burkar, vem orkar blötlägga och hålla på)
2,5 dl finhackad lök (1 mellanstor lök)
1 mellanstor tomat, finhackad (2 st)
0,5 dl finhackad mynta eller 1 msk torkad (torkad, lagom mycket)
1 rågad tsk spiskummin (typ)
havssalt och nymalen svartpeppar (vanligt salt dårå)
2-3 msk grahamsmjöl (icke. Det blev så torrt så det blev 3 st ägg istället för att de skulle gå att steka)
kallpressad rapsolja till stekning (olivolja dårå)


Marinerad bläckfisk med valnöts- och vitlökssås.

(Hoppade bläckfiskarna och gjorde bara såsen.)

1,25 dl valnötskärnor (drygt, tror jag)
1-2 vitlöksklyftor (2 stora)
grovt havssalt och nymalen svartpeppar (vanligt salt dårå)
0,75 dl riven parmesan (typ)
0,75 dl bladpersilja eller koriander, fint hackad (lite av varje, typ mängd)
2 msk extra fin olivolja (extra fin?)
0,5 msk pressad citron (cirka)
2 msk buljong, mjölk eller extra fin olivolja (för att det skulle kunna kallas sås tog jag istället va 2 dl(!) yoghurt, det är ju också ganska grekiskt)



Sallad med schalottenlök och timjanhonung

1 kg små schalottenlökar, skalade (eh... 250 g, ett sånt där nät)
200 g blomkål, delad i buketter (700 g, cirka)
200 g broccoli, delad i buketter (typ 400 g, kanske)
200 g sparris, skuren i bitar (1 burk)
100 g rucolasallat (en förp blandad sallad)

Dressing
1 dl extra fin olivolja (knappt 1 dl, vanlig)
1-2 tsk kallpressad linfröolja (typ)
0,5 dl vitvinsvinäger (cirka)
knappt 1 dl timjanhonung eller annan blomsterhonung (kanske 0,5 dl vanlig svensk honung)
2 msk dijonsenap (typ 1 msk)
havssalt och nymalen svartpeppar (har fortf inget havssalt)
0,5 finhackad färsk persilja (cirka, typ, kanske)
1 msk sesamfrön (hade inga)

Lök, blomkål och broccoli kokas och blandas sedan med det andra...


Och så har jag köpt en massa apelsiner som ligger i hela fönstret. För jag tänkte göra marmelad och det gjorde jag också, men det gick visst inte alls åt så många som jag trodde, så det är några apelsiner kvar...

4 apelsiner
4 små citroner
0,5 lime (den låg bara där ändå)
=drygt 1 kg
1 lit vatten, cirka
1 kg socker, typ

koka och sådär...


Inga kommentarer: