04 mars, 2009

Lycklig utan schampo?


Jag hittade nålarna, de låg i lådan där de ska ligga. Ibland är jag nästan lika dålig på att leta som Martin. Nu har jag sytt fast infodringen och så är det bara knappar och knapphål kvar. Vet inte riktigt om jag ska göra dem svarta som knapparna eller gröna som tråden jag använt till resten (som iofs ändå inte syns...) Jag måste nog ta en liten paus till...

Jag har ju ett litet projekt och det är att använda schampo mer sällan. Det händer att jag får eksem i hårbotten och jag antar att det beror på torr hårbotten (liksom min mor) i kombination med torr vinterluft och för mycket tvätt. Jag har väl aldrig tvättat håret varje dag, men väl varannan, var tredje nåt. Men nu ska det bli ändring på det! Just nu tvättar jag det var sjätte dag, noggrann koll i almanackan så att jag inte ska "fuska". (Jo, jag duschar oftare, men tvättar då inte håret med schampo.)

Målet är att kanske till slut sluta använda schampo helt, om inte man blir smutsig eller så då. Kalo använder ju inte schampoo och hans päls är ju hur fin som helst. Den enda hund jag vet som fått fet päls är ju Akja, men det är också den enda. (Hennes fettreserver satt utanför huden istället för innanför.) Och människans päls kan väl inte egentligen skilja sig så mycket från andra däggdjurs pälsar? Katter och hundar, får väl visserligen ett bad då och då, men långt ifrån varje dag. (Utom vissa då. Läste om en utställningschampion som badades tre gånger i veckan. Det tog sex timmar varje gång, men så blev den ju champion också...) Nu har jag googlat runt lite och hittade bland annat att man kan bli Vacker utan schampo på en sida. Det kanske är något att satsa på?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Jag tycker det skoj att läsa din blogg. Hoppas att allt är bra!
Stor kram, Hannapanna

Helena sa...

Hej Hanna!
Så roligt att du läser, det visste jag inte att du gjorde!
KRamkram