24 mars, 2009

lakjfhladkgf (blaj blaj)

I know, jag skriver inte så mycket nu. Jag är trött på att vara trött igen. Fast inte lika trött som i somras/höstas kanske, men ja... trött.

Men jag har i alla fall gjort lite roliga saker. Idag var jag i Tvååker igen på beskärningskursen, vi lärde oss om fruktträd och buskar och så skar vi lite i några gamla äppelträd. Det var roligt att få omsätta lite teori i praktik, och med lärarhandledning så kändes det ju ok. Sen ska man våga göra det på någon annans dyrbara träd också...

Efter två nästan totalt misslyckade brödbak (ätligt, men inte så mycket mer) lyckades jag göra några fantastiska brödbullar igår. De var mjuka och fluffiga och goda! Yes! För det är inte riktigt som att göra negerbollar det där med brödbak, har jag bittert erfarit. Det kan vara för varmt, för kallt, för dragit, man kan knåda för lite, för mycket, jäsa för länge, för lite, ugnen är för varm eller kall eller vad som helst som kan vara fel. Man kan säga att brödbakning är som lagomets stora konst, allt skall vara så precis lagom det går. Och det är inte så lätt om man inte har bakat bröd i hundra år. Men nu skall jag njuta av mina 20 perfekt fluffiga lagoma bullar innan jag ger mig på det där igen...

Det kommer nog lite bilder från träden idag också, men nu skall jag iväg och träna så jag hinner inte nu.

4 kommentarer:

Maria Ådahl sa...

grattis till lyckad brödbakning. Det är ju som sagt ingen lätt match att lyckas med den kemin.

Helena sa...

tack! nej det är verkligen inte lätt. De s'a 'lla weda.

bodils memoarer sa...

jag har misslyckats med negerbollar...

Helena sa...

bodil: ja, jag säger ju att det är svårt att baka!