08 mars, 2009

Ett klick för skogen


Alla borde få leka i en skog. Promenera i skogen, lyssna på skogen, titta, känna lukta på skogen. Läste ett reportage om Laleh som flyttat till Norrland för att där var så lugnt och fridfullt och så kunde man tälta och åka skridskor där. Hon som varit storstadsunge hela sitt liv.
Jag har nog tagit skogen och landet lite för givet när jag själv bodde där, men nu förundras jag varje gång jag kommer hem över skogens stora tystnad. Och hur vackert det är och hur stort det är. Ja, jag är en lantis. Jag ska flytta till landet, jag tänker inte bli gammal i stan. (En av de bra sakerna med den nya lägenheten är att den ligger alldeles jämte ett skogsområde.)


Men så finns det dom som ser pengar i skogen. Och dom är onda. Alla, alltid, helt utan urskillning (läs min ironi) alla som avverkar skog är dumma! Men man kan stoppa dom! Om man köper skogen innan dom gör det, så kan dom inte avverka den. Haha! Eller ännu bättre: man låter någon annan betala!

Nu är det en sådan där insamling och skriv på listan här och skicka den till skogsministern och fyll i alla din personuppgifter här och nu får du mailboxen full med spam, tänker du. Nejdå, du behöver inte alls uppge din mailadress eller någonting annat heller för den delen, bara klicka på en knapp. Du får inga mail, inga nyhetsbrev, inga gnällbrev om att skicka mer pengar, ingenting. Sponsorer betalar för varje klick. Du klickar - de betalar!
Det är den enklaste varianten. Man kan naturligtvis skänka pengar också, eller sms:a och lite andra alternativ också, men att klicka är helt gratis och tar ingen tid. (I princip, man kanske har världens långsammaste dator.)

Klicka här (eller på någon av de andra länkarna i inlägget) och klicka sedan på den gröna knappen mitt på sidan. Klart! (Och gör det sedan en gång om dagen om du vill, då blir lärkorna glada.)


Ett klick för skogen. -Yeah!

PS. Av de som kan räkna alla länkarna i inlägget samt kan ange vilka två trädslag man kan köpa i Verle Gammelskog (som alltså är den skog som håller på att räddas just nu) lottar jag ut en middag, lagad med kärlek av mig, hos mig, för dig.

...Eller så kanske alla får en middag. Alla som har klickat, kanske...

Inga kommentarer: