19 mars, 2009

Kurs

Äppelkvist. Röd bark och ludna knoppar...

Björkal (fick vi inte skära i men väl titta på, den var vacker)

Askknoppar. Spjutspetsvassa. Seeer ni väl?

Oh så fint vi skar. Tårarna rann för att det var så vackert!

Päron. Syns ju tydligt eller hur!? Brunsvarta spetsiga knoppar och gråare bark än äpple.

Päääääron ju! Ser ut som en torkad sjöbotten i Afrika

Plommon. Lätt! Knoppknölar och så ("Knoppknölar" hittade jag på nu för jag kommer inte ihåg vad det heter på riktigt.)

Körsbär med munnar på barken

Körsbär. Tyyyypiskt körsbär. Så himla tyyypiskt körsbär. Massa knoppar juv!

Äppelgren med Kräfta. En sjukdom alltså. Tyyyypiskt.

Lärare med gran i bakgrunden. Hon pratar om den ympade granen som står utanför bild till vänster.


Ojoj så mycket jag har lärt mig idag! Min hjärna är alldeles fullproppad, nu krävs en riktigt lång och tråkig rabatt för att bearbeta all kunskap. Jag har varit på trädbeskärningskurs på Munkagårdskolan idag nämligen och lärt mig känna igen flera olika träd, veta hur man ska skära dem på olika sätt och en massa annat. (Och så åkte jag med en helt knäpp kille dit och hem :)

Beskärning är något jag länge velat kunna på riktigt, jag har ju alltid tänkt att det går ganska bra ändå, jag chansar på det jag tror. Nu vet jag i alla fall lite mer och ännu mer skall jag lära mig. Det är tre tillfällen kvar och sen blir det prov på det hela och betyg och hela kitet! Som jag ska kunna sen! Någon som har ett träd eller två som behöver beskäras? Jag vill ju ut och praktisera!

Inga kommentarer: