28 mars, 2009

Kom och köp!


När vi var små och lekte affär (eller gick och sålde stenar till grannarna) brukade vi ropa "kom och köp!" för att locka kunder. Jag vet inte om jag nånsin har hört en riktig försäljare ropa så och jag är tveksam till att det skulle funka. (Något jag däremot har hört är "Vilket abonnemang ringer du med idag?" som inledningsfras och på mig fungerar det nog ungefär lika dåligt som "kom och köp" skulle göra.)

Syftet med frasen är ju att påvisa att man har saker att sälja och att man gärna vill att någon kommer och köper det. Det jag funderar på nu är att om det nu eventuellt funkar med en sådan fras, varför inte byta ut innehållet lite. "Kom och diska!" Jag har disk här och jag vill gärna att någon kommer och diskar den. "Kom och tvätta" "Kom och städa" man kan variera i oändlighet...

Har ni sett förresten att jag är med i Vouge? Fräckt va?

Inga kommentarer: