15 april, 2008

Data och sova


Nu har jag varit duktig två kvällar i rad och gått och lagt mig vid niotiden. Med påföljden att jag legat långt efter med datandet. Alltså läsa bloggar och skriva blogg och allt annat på internet som jag vill pyssla med. Men jag har motstått frestelsen och snällt stängt av datorn och gått och lagt mig.

Med en liten gnagande oro dock. Inte så mycket för all data jag gått miste om som för sömnens skull. Som jag skrev om i förra inlägget brukar det ju bli så, att när jag går och lägger mig tidigt sover jag dåligt. Som för att kompensera den längre natten, hursomhelst skall jag vara trött, verkar det som. Och ja, min oro var befogad.

Det tog inte lång tid innan jag somnade i söndags, det brukar det sällan göra och det är skönt. Men det tog heller inte lång tid innan jag vaknade igen. Tjugo i tio vaknar jag med ett ryck av att Kalo tjuter som en stucken gris, en mycket rädd stucken gris. Jag flyger upp och tänder lampan och där sitter Kalo lite snopen och undrar vad som står på. Det undrar jag också.

Men denna gången drömde jag inte (vilket jag ibland gör och får för mig att jag måste upp) beviset för Kalos rädsla fanns i ett spår på golvet. Och det luktade inte gott. (Läs gärna mer om analsäckar och sekret här. Det är jätteintressant. Jag lovar. Det avslutas i alla fall med frasen "Människor har inga analsäckar och det skall vi vara glada för. Men hundar har å andra sidan inte hemorrojder.") Så det var bara till att duscha av Kalo och torka golvet.

Nåja, jag hade bestämt mig för att nu får det vara nog med stänga-in-Kalo-i-korgen-för-att-han-inte-ska-upp-och-kissa-på-nattandet så jag hade inte ställt för lådorna som vanligt. Nån gång måste han ju bli vuxen. Men det verkade mest leda till att han sov oroligare. Gick omkring hit och dit i rummet, kanske hittade han inte tillbaka till korgen, eller så gick han i sömnen. Det kanske var det han gjorde när han blev så rädd? I vilket fall sov även jag oroligare då också eftersom jag nu fått in en bra Kalo-är-vaken-och-vill-ut-och-kissa-alert. Jag som brukar sova så hårt.

Så ja, det blev som jag trodde, jag sov dåligt. Och likadant var det inatt. Även om det inte var av riktigt den anledning jag trodde det skulle bli.

Inga kommentarer: