25 januari, 2008

Mottfjärilar är bättre än sexblogg


Med mitt fina sehurmångasomharbesöktsidan-program, kan man göra mer än att bara se hur många som besökt sidan. Man ser varifrån besökaren kommer, hur länge den varit inne på sidan, om den kommit tillbaka, osv osv. Om någon till exempel har sökt på ett visst ord på google och klickat på min blogg så kan man se vad den har sökt på. Men det är inte alltid det funkar som det ska dock. Alla besök registreras inte och all information syns inte...

Nåja, det jag skulle komma till är vad folk som kommit till min blogg via google egentligen har sökt på. Att det ens finns såna som klickar på just min blogg känns ju rätt skoj, men ibland undrar jag vad folk är ute efter när de söker.

"lillfinger vikingar" och "blå prinsesstårta" är sådana ord. Vad är det här för nåt att söka på?

Det finns även de som söker svaret på lite större frågor i googles boggsök. "Vad ska jag göra med mitt liv?" är ett sådant exempel.

"Trampat ihjäl" är ett sökord jag önskar inte gav träff på min sida, men tydligen har jag skrivit det någon gång... Att någon sedan söker på just de orden kan man ju undra varför...

Men ja, den allra största gruppen som är ute och söker, är ute i hushållsspörsmål. Nästan hälften av alla sökare som kommer till min sida undrar om mottfjärilar. "Mottfjärilar" rätt och slätt, eller "skadedjur fjäril skafferi" "skadedjur mjöl" "plattbaggar lever" (nähä? jag som trodde de var döda) "hur få bort mottfjärilar?" osv osv. Och så några träffar på "missfärgad tvätt" och "tvätta rödbetsfläck"

Så för alla er som undrar hur ni ska göra med era mottfjärilar kommer här ett utdrag från Anticimex. Jag skulle ju tipsa om att söka på webben istället för på bloggar också...

Tips för att förebygga problem med mjölbaggar, plattbaggar, brödbaggar och mottfjärilar?

Skadedjur i livsmedel i bostäder (ex mjölbaggar, m.fl.) kommer oftast in med nyinköpta varor men kan också komma från den omgivande miljön. Ordning och renlighet är av stor betydelse.

Smuts och avfall i vinklar och vrår är utmärkta utvecklingsplatser för insekter. Det är viktigt att städa.
I köket eller skafferiet är förvaring i tättslutande förpackningar utmärkt även om det inte är någon garanti. Något att tänka på är också att livsmedel bör förvaras så kallt och torrt som möjligt. Livsmedel bör inte heller förvaras längre än nödvändigt. Om du upptäcker skadedjur i ditt kök är följande åtgärdsprogram lämpligt

Töm skåpet/en och ta bort eventuellt hyllpapper.
Rengör lådor och hyllor noga. Använd helst dammsugare. Tänk på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas.
Undersök varorna noga innan de sätts tillbaka. Det bästa är oftast att kasta bort varor som varit angripna.
Om varorna är endast lätt angripna eller om de misstänks vara angripna kan de räddas genom att varorna får ligga några dagar i frysen.

Trots grundlig rengöring kan det vara nödvändigt att behandla otillgängliga vinklar och vrår med ett bekämpningsmedel. Tag då kontakt med Anticimex .
Ja! Då vet ni hur ni ska göra. Lycka till!

(Vad gäller rödbetsfläcken är mitt heta tips att färga plagget rött. Alternativt endast bära röda kläder. Det är ju funktionellt inte minst under mensen också...)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Rödbetsfläckar går att få bort! Har just haft kris med mina nedfläckade nya vita skjorta och fläckarna verkar vara helt borta efter en behandling med Vanish för soffor och mattor...

Helena sa...

Oh, tack för tipset. Jag gör ett nytt uppdaterat inlägg om det =)