13 januari, 2008

Motionsbesvär


Man ska ju inte motionera små valpar, de ska leka tills de blir trötta men inte få regelrätt motion. Inga långa promenader eller dylikt alltså. Men motion för människor får oss att leva fjorton år längre (fast då var man förstås tvungen att låta bli tobak och alkohol och dessutom äta en massa frukt och grönt, enligt undersökningen) och dessutom gillar jag ju att träna.


Vuxna hundar ska också motioneras, så mår även de mycket bättre. Och särskilt den gamla sura Vally skulle nog behöva lite motion så kanske hon gör annat än att ligga under sängen hela dagarna. (Jepp, det gör hon. Hon kommer bara fram när det vankas mat eller när hon är tvingad att gå ut, av mig eller av nöd. Men när hon märker att valpen somnat smyger hon ut så tyst hon kan för att inte väcka den och lägger sig i sin korg. Och är hon på riktigt "gott" humör kan hon till och med tänka sig att ligga i sängen.)


Detta ställer ju genast till det eftersom jag är människa och Vally är en vuxen hund och vi behöver båda motion, men samtidigt har jag nu en liten valp som varken ska motioneras eller kan lämnas ensam tillräckligt länge för att jag och Vally ska hinna motionera. I går tog jag honom i famnen och gick en lite längre sväng med Vally, men trots att det inte är en stor klump blir det tungt i längden och armen var rätt domnad när jag väl kom hem.


Men så kom jag på! Min jobbarjacka som både är varm och lysgul, har en stor ficka på framsidan, ganska lagom stor ficka faktiskt. Så där stoppade jag valpen och gick en rejäl runda med Vally. I några plus och småregn vilket varken Vally eller jag uppskattade. Första tredjedelen av promenaden gick hon en meter bakom mig och surade, tills hon till slut satte sig i vägkanten och vägrade ta ett steg till. Detta var vid Röda Sten och där kunde vi ju inte stå hela kvällen, så efter hot och mutor gick vi vidare och nu tog Vally täten ett tag. Men efter ett tag kom hon väl på vilket uselt väder det var och började sura en meter bakom mig igen.


Hu, jag hoppas nu att detta får lite goda verkningar på Vallys humör, även om de direkta effekterna inte var så positiva. Jag tyckte i alla fall det var skönt att röra på mig lite och jag tror inte valpen (den får nog heta Kalo, vad sägs?) klagade så värst heller...

Inga kommentarer: