24 augusti, 2007

Mottfjärilar

Angriper mat & textil

Mottfjärilens larver lever i mjöl, torkad frukt, nötter mm.
Larven är oftast gulvit, men kan skifta i grönt eller rosa. Den spinner rikligt med trådar så att vaddiga klumpar bildas i mjölet. (Jag vet precis hur de ser ut nu, både larverna och klumparna. Tyvärr) Fjärilar i speceriskåp eller på köksväggarna är en viktig varningssignal.
Mottfjärilar förs vanligen in med matvaror.



Tips för att förebygga problem med mjölbaggar, plattbaggar, brödbaggar och mottfjärilar?

Skadedjur i livsmedel i bostäder (ex mjölbaggar, m.fl.) kommer oftast in med nyinköpta varor men kan också komma från den omgivande miljön. Ordning och renlighet är av stor betydelse. (jo, jag har märkt det nu)

Smuts och avfall i vinklar och vrår är utmärkta utvecklingsplatser för insekter. Det är viktigt att städa. (Nähä, det menar ni inte! Det är det jag gör nu. (Men kanske inte gjort tillräckligt på ett tag då...))

I köket eller skafferiet är förvaring i tättslutande förpackningar utmärkt även om det inte är någon garanti. Något att tänka på är också att livsmedel bör förvaras så kallt och torrt som möjligt. Livsmedel bör inte heller förvaras längre än nödvändigt. (Oops, det kanske är där det brister, för jag har ordentliga påsklämmor på nästan allt)

Om du upptäcker skadedjur i ditt kök är följande åtgärdsprogram lämpligt

Töm skåpet/en och ta bort eventuellt hyllpapper. Rengör lådor och hyllor noga. Använd helst dammsugare. Undersök varorna noga innan de sätts tillbaka. Det bästa är oftast att kasta bort varor som varit angripna. (Jag har kastat mycket nu)

Om varorna är endast lätt angripna eller om de misstänks vara angripna kan de räddas genom att varorna får ligga några dagar i frysen. (Frysen är full)

Trots grundlig rengöring kan det vara nödvändigt att behandla otillgängliga vinklar och vrår med ett bekämpningsmedel. Tag då kontakt med Anticimex . (Nej nej nej, vill inte!)



Fy fasen vad orenliga och äckliga vi måste vara. Hieuw!

1 kommentar:

elsa sa...

Hu!
jag städar nu.. flyttstädar. det är jättetråkigt, men det finns iaf inte några insekter i mitt rum. alltid något att glädjas över :) dessutom har jag knallrosa gummihandskar. dom är fina :)