31 januari, 2009

Gili Trawangan dara...

Sorry, det blev ett jatteinlagg...

Sa har madde vi for nagra dagar sedan...




En liten korall pa promenad...




Varfor finns det sa manga olsorter med liknande namn? Till hoger star en lokal sort, Bali Hai. Den var blaskig. Bintang ar den basta lokala olen.

Det ser mulet ut och sa, men det ar ju ca 30 grader, sa man ska inte klaga...


En solnedgang i dis. (Lombok syns i bakgrunden)

Katter finns det gott om, vi gillade mustacschen pa denna...

Dessa morka skyarna anfoll mig en liten stund senare med ett svalt regn.

Jahada, nu mar jag battre, magen har lagt sig till ro igen. Kanske lite for mycket till ro, det var ju anda sa det borjade, jag var hard i magen tills det brakade los. Vi far val se... (Kanske mer an ni vill veta, men nu nar jag inte har Kalos mage och bajs att skriva om sa far det bli mitt eget)

Gili Trawangan da ja... Det ar alltsa en liten o utanfor grannon till Bali, Lombok. (Gili ar indonesiska och betyder helt enkelt liten o.) Den ar kanske tva ganger en och en halv kilometer lang med vita korallbestrodda strander runtom. Palmer och hangmattor och varme och sol, ni vet hela paradiso-koret. Och simmar man tio meter ut i havet har man stora stim av randiga fiskar i flera farger, koraller i massor och en och annan brannmanet. Lite for manga av det senaste for min smak for det mesta. Men harom dagen blaste det ganska mycket och Jellyfishen blaser da bort/ner/undan sa det var ok. Men blasigt ja, snorkligt i tva meter hoga vagor, tjo! Lite som Liseberg och flumeride, fast med snorkel. Men det var en massa fracka fiskar och koraller dar iaf. Martin fick till och med se en livs levande skoldpadda! Men den missade jag... typist.

Forutom nackdelarna med bakteriekulturen och diverse stromavbrott ar fordelarna ganska manga. Det finns ingen motordriven trafik pa on (forutom batarna och dieselagregaten nar strommen har gatt) sa det ar tyst och lugnt. Vill man ta sig naganstans ar det ga, cykla eller ta en cidomo som galler. (= overdekorerade ponnyvagnar, men an sa lange har de i alla fall inte nagellack som de hade i USA)
Det ar billigt, ett dyrt mal mat kostar kanske 50 spann, billigt ater man for kanske 18. En drink med lokal sprit kostar 8kr och en ol kostar 10. Det ar ok priser tycker jag.
Det ar lagsasong nu, det ar den regniga perioden, och visst regnar det ganska ofta, men det ar ok att ligga under att ristak och lasa bok i regnet, med en farskpressad juice till det. Och varmen ar densamma hela aret, sa inte behover man frysa heller. Och for min bleka kropp ar det nog bara bra med lite molnigt vader, jag blir nog lite brun anda. Anvander fortfarande solfaktor 30.
En annan effekt av lagsasongen ar att det naturligtvis ar farra turister har, de flesta stallena star tomma pa kvallarna. Men alla ar de lika desperata efter gaster. "Dinnertime?" "We have happy huor" "Breakfast?" "Good price for you" Och ponnychaufforerna ropar "Transport?" efter en sa fort man visar sig. Och nar matstallena inte lyckas salja mat pa en forsoker de med "Smoke?" "Wanna get high?" eller "Mushroom?". De magiska (Bloody fresh magig mushrooms, enligt skyltarna) svamparna som man blir hog pa. Vi har inte testat. An...
I Sanur, dar vi borjade var resa, fanns det en massa gatuhundar av varierande kvalitet. Har ar det istallet katter av varierande kvalitet. En sak som i alla fall alla katterna har gemensamt ar deras tilltufsade svansar. Jag har bara sett en enda hel svans, och det var pa en liten katt, sa man kan ju undra hur lange den far vara hel. De andra ar krokiga, sneda, vikta, korta, paverkade pa nagot vis...

I morgon aker vi nog harifran

3 kommentarer:

averater sa...

roligt med jätteinlägg. fler sånna. bilen går bra fast det är nått magiskt med den som gör mig mycket lat och omiljövänlig.

och så verkar bagageluckan vara låst, vet du hur man öppnar den?

Fredrik sa...

Fina bilder!

Helena sa...

Ok, jag ska skriva mer,.... det tar san tid bara... :)

ibland far man trycka ganska hart pa den dar knappen, kanske har det frusit? laset har inte funkat pa bra lange. men den har karvat lite det senaste, varit trog och sadar...

tack, fredrik!