04 december, 2008

Små bekymmer


Alltså, jag har börjat sy lite på min kappa nu. Det känns bra att ha kommit en liten bit till, det går så sakteliga framåt. Har klippt mellanlägg och pressat på mellanlägg och putsat tyget och satt ut stämhack och nu börjat sy (säger er väldigt mycket va?). Och så skall man pressa isär sömmarna när man syr... ja, nu har jag fått låna ett ångstrykjärn, så det går faktiskt. Men strykbrädan är fortfarande inte högre än 10 cm, det är lite jobbigt. Pappa har lovat att fixa en liten grej så att den går att ställa upp igen, men den får jag nog inte förrän på lördag i så fall. Jag använde iofs brädan när jag pressade på mellanlägg, men nä, det här är lite mer avancerad strykning, då vill jag ha en mer ergonomisk strykbräda. Det passar väl iofs att sitta skräddare när man håller på med detta, men särskilt bra är det ju inte.

Jaja, kanske borde man passa på att sy nu när lusten är här. Rätt vad det är så blir jag trött igen, och då är det inte så kul. Jag ska gå och brottas lite med strykjärnet nu...

(Bilden är från i helgen, små minnen från sommaren som var. Tagen i Hålt.)

3 kommentarer:

averater sa...

vacker bild. Gillade alla dina andra grå från hålt också. ses snart.

Helena sa...

Tack averater! Jag undrade just om bilden var ok. Tänkte jag skulle frågat men du kommenterade ju iaf. Vi ses på lördag, i morn ja.

Anonym sa...

snygg bild! framkalla den, annars ;)