26 november, 2008

Så här var det


Jag var hos läkaren, han sade att jag skulle vara halvt sjukskriven. Ok.
Sen skulle jag ju lösa det med jobbet också. Oj, undrar om man måste jobba fyra timmar om dan eller om man kan välja? Jag frågade farmartjänst och dom sade att det fick jag bestämma med uppdragsgivaren, alltså sms. Ok.
Och sms sade att jag fick välja själv något som jag trodde passade. Ok.

Så jag valde att jobba fem timmar i fyra dagar med en ledig dag extra i veckan. Det passade mig perfekt, dagarna blev inte så långa, jag fick vila ut en dag extra och sova den där välbehövliga sömnen de lediga dagarna. Ok.

Så ringer försäkringskassan och säger att reglerna är att man jobbar fyra timmar i fem dagar, om man inte har medicinska skäl att göra annat. Till exempel om du har sjukgymnastik en dag och jobbar fler timmar en annan dag. (Sjukgymnastik för deprimerade?) Och det är ju bra att jobba halva dagar om man till exempel har en muskelskada, så att man inte tröttar ut sig. (Depression=muskelskada?) Och det är ju meningen att man till exempel skall behålla vardagsrutinerna. (Ja, jag fattar nu, okok!) Oj. Det visst inte jag, jag trodde ju att arbetsgivaren visste vad hon sade.
Så jag frågar läkaren och han säger att nej, det får du välja själv, för det har försäkringskassan sagt. Oj. Jaha, vad gäller nu då?

Så fick jag brev från försäkringskassan där det står att de "överväger att inte bevilja sjukpenning". Och de verkar lägga stor vikt vid arbetstiden. Oj.
Så pratar jag med handledaren och hon säger att joo, så är det nog, kan du jobba fem timmar om dagen så kan du jobba heltid. Såna är reglerna. Oj. För du har ju inga medicinska skäl att jobba så. Det kan vara om du till exempel har ont i ryggen och har extremt långt till jobbet. (Depression=ryggont?) Oj. Det här med medicinska skäl verkar ju var något för fysiskt sjuka.
Så jag förklarar att jog sover bättre när jag är ledig dagen efter, att jag får sova mer, att jag passar på att träna när jag är ledig, att det (förhelvete) inte handlar om en fysisk sjukdom och att jag därför inte kan ha några andra medicinska skäl än att det känns bättre att jobba så. Och att när jag frågade läkaren så sade han att jag fick bestämma det själv, arbetstiden alltså. Oj. sade hon, det var konstigt.

Så vad gäller nu då? Jaa, om det inte kommer in några andra uppgifter så får du ingen sjukpenning. Och det beror på att jag blev felinformerad av en som jag trodde hade koll. Ok, jag kunde väl kollat upp det på deras hemsida, men jag trodde ju inte det behövdes. Och det är ju något jag inte kan ändra på i efterhand precis. Alltså får jag ingen sjukpenning? Allt det jag sagt spelar ingen roll? Joo... jag ska fundera på det... Tack för det.

Jag ska i alla fall prata med läkaren och se hur glad han blir av att få skriva ett intyg om att jag visst är sjuk, trots att jag jobbat fem timmar i fyra dagar. Om han ens går med på det. Jaja, det är morgondagens bekymmer.

OBS! Bilden är inget reellt hot mot försäkringskassan, det behövs inga polisanmälningar eller säkerhetsåtgärder utöver normalt, jag är en snäll människa innerst inne :)

2 kommentarer:

averater sa...

Du är för snäll, det borde vara ett reellt hot som de skulle ta på allvar. och där inga polisanmälningar hjälper utan de borde definitivt både skjutas, knivhuggas, frätas bort och bombas.

Stå på dig, få dom att skämmas.

Helena sa...

Om jag vore dom skulle jag skämts för länge sen. Men det verkar som att man måste ta till lite våldsammare metoder...