11 september, 2007

En liten korv


Taxar är väldigt avlånga djur. Om det finns något som skulle vara utmärkande, fysiskt, hos en tax så är det väl just att de är så avlånga. Jag läste nånstans att det beror på ett bortavlat hormon, vilket gör att benen slutar växa väldigt tidigt.

Om en tax ligger på marken kan den lätt misstas för en korv eller möjligtvis en vägbula. Eller ett hinder som man kan hoppa över. Vilket det nu var han tänkte på så blev i alla fall resultatet en övercyklad tax.

När pappas tax Akja var liten (mindre) (yngre i alla fall) låg hon och gottade sig i solskenet på våran grusplan. Och där kommer grannpojken farandes på sin cykel och, ja, hur det nu var han tänkte så blev inte Akja så glad. Och hon var inte så glad på barn överhuvudtaget efter det, särskilt inte barn med cyklar.

När jag cyklade till jobbet i morse låg det något som liknade en liten, liten korv på vägen. Min tanke var att sikta så mycket mot mitten det var möjligt. Jag träffade ganska bra faktiskt, mitt på daggmasken. Det som slog mig var att kanske var det samma tanke som gick genom huvudet på grannpojken när han såg en liten korv på grusplanen...

Inga kommentarer: