10 september, 2007

004


Jo, jag har som säkert många andra före mig föresatt mig att samla bilnummer. Ni vet, först ska man se en som har 001 i registreringsnumret, därefter 002, osv... Och nu har jag kommit till 004. Ojojoj, det här kommer ta tid.

Ibland när jag har sådana här saker för mig, hittar jag på regler efterhand. Vissa regler finns ju från början, tex att jag måste se numrena i rätt ordning, jag kan inte se en 006 och sen en 005, det går bort. Men nu senast, innan jag hade 004 såg jag en 002, igen.Då hittade jag snabbt i huvudet på att då måste jag se en 003 igen innan jag får tillgodoräkna mig en 004. Men jag tvingade bort den regeln, jag insåg att det kommer ta tillräckligt lång tid i alla fall.

Det är väl lite så med livet i stort, man hittar på regler efterhand. Onödiga regler, kan man tycka. Inte gå på linjer, akta sig för A-brunnar (alkoholist, apa, avbruten kärlek) eller att inte äta kött. Yes yes jag vet, det sista påverkar ju faktiskt mer än en själv, man är snäll mot djuren och hela baletten. Men det är en regel man sätter upp för sig själv att följa, som gör det lite lite svårare att leva.

Varför gör man så? För att inte bli lat och bekväm och tjock och dum som de i det fria landet i väster kanske?

2 kommentarer:

elsa sa...

vilka fina skalbaggar! har du gjort dom?

Helena sa...

näe, tyvärr. Jag har snott dom från nån hemsida utan att fråga ens.