13 juni, 2008

Tänka rätt är större


I bilen på vägen till och från jobbet lyssnar jag på p1. Av många bättre eller sämre anledningar, bla för att det är den första kanalen som kommer fram (eftersom min bilstereo är antik och inte sparar inställningarna från gång till annan), det är ingen reklam, det är inga hört-den-tusen-gånger-bara-idag-låtar, man lär sig saker, osv osv. P1 är bra helt enkelt.

På morgonen sänds något som heter Tankar för dagen, som jag hinner lyssna på ibland, beroende på hur sen/tidig jag är till jobbet, där olika personer, präster, filosofer, poeter, skådespelare och annat löst pack säger några väl valda och tänkvärda ord. Häromdagen när jag var lite sen till jobbet var det en tjej som pratade om "att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större". Och drog parallellen till dagens bloggande och andra lättåtkomliga sätt att göra sig hörd. Förr var det minsann inte vad som helst som kom i tryck, det var lusläst och korrigerat och stött och blött innan det kom ut till massorna.
Men nuförtiden! hujedamej! nu kommer åsikter och texter, helt utan att ha kritiserats eller korrekturlästs ut till vem som än läser. Huuu, att det bara får gå till på detta sätt!!! Visst, allsindar, det är fritt så det står härliga till, men är det rätt? Ungefär så gick hennes tanke, och så sade hon att om hon själv skulle ha en blogg skulle det ta upp hela hennes tid att skriva den, för där skulle minsann inga snabbt ihoprafsade ord hamna. Där skulle det bara vara genomtänkta texter som hade läst om och skrivits om och kritiserats och korrekturlästs och skrivits om igen.

Mmm, så kan man tänka. Och visst, allt som skrivs kanske inte är helt rätt, men jag vill ändå inte hålla med. Bloggandet är som att läsa någons dagbok, fast live. I en dagbok skrivs inga genomtänkta texter, där skrivs de tankar och känslor som för tillfället finns hos författaren. Och det är lite det som är tjusningen med att läsa en blogg, det jag läser händer just nu, som en dokusåpa, fast ännu mer på riktigt liksom. Jag undrar lite vad tjejen tycker om andra dagbokstexter som tex Anne Franks dagbok, eller nyutkomna Lars Noréns dagbok? Det kanske är skit det också?

Jaja, jag skriver och tänker fritt iaf, om det är rätt är kanske en tolkningsfråga... Eller något för var och ens fria (men rätta?) bedömning.

2 kommentarer:

Arne sa...

Vad är rätt? Vem bedömmer det? Det finns ju ingen korrekturläsning av livet. Att ha mallar och ramar stänger nog bara in. Det är kul med bloggar, gillar både din och andras bloggar men skulle nog inte vara så förtjust i fröken korrekturs blogg.
Kram

Helena sa...

Precis, det finns ju ingen som kan säga vad som är absolut rätt. Men hon hade nog en poäng ändå, att bara för att man säger vad man tycker öppet och fritt så är det kanske inte rätt, inte av den anledningen i alla fall. Den som skriker mest och högst har inte automatiskt rätt... Men nog hade hennes blogg varit oerhört trist. Jag hade nog läst tre rader och sen storknat...