12 oktober, 2007

Snöröjning och avsked


Alltså, så här var det. Jag ringde idag och kollade hur det låg till med det där med snöröjning och ersättning och så. Jo, då var det inte alls någon jourpeng per månad. För oss på farmartjänst. Bara för de på SMS (där jag jobbar). Däremot får man en extrapeng vid varje tillfälle, ett utryckningsbidrag. Och den skyhöga timpengen var i och för sig högre men kanske inte sååå hög. Vilket då betyder att det kanske inte var så bra som det först verkade med alla pengarna, men å andra sidan är jag ju inte lika bunden längre. (Jag tackade alltså ja...) De på SMS har jour jämt, vilket väl också jag har, men jag kan ju "inte kunna" eller så, jag har inte skrivit på nåt. Ha!

Jo, nu för tiden skottas hela Göteborg för hand. Man har beslutat att dra ner på bränsleförbrukningen i kommunen för att tänka lite miljömässigt och då blev det snöskottningskontot som fick ta smällen. (Eller så skottar man typ trappor och sånt för hand, där snöröjningsmaskinerna inte kommer åt...)

Detta var egentligen bara en parentes, det känns inte så hemskt viktigt eller intressant men jag fick ju så många frågor så då kände jag att jag fick förklara lite. Det är inte alla dagar man får kommentarer ju. Viktigare eller intressantare (för mig då, det är ju trots allt jag som skriver) när det gäller jobbet är att jag trivs rätt bra. Klart att det är kallt och blött ibland men det är många trevliga människor som jobbar där. Och jag har en bra chef och det är viktigt, tänk om man fick en Mr Snigel igen. Hu!

Det tråkiga är att de slutar en efter en, de jag gillar. Några slutade efter sommaren och det var ju inte mer än väntat men trist ändå. Sen slutade Joh och det var väl inte oväntat heller, men så snart... Och nu slutar P1. Fasansfullt trist. Alltså!

Jag har en förmåga att fasta vid saker och ting, dra ut på grejer och jag kanske jobbar här längre än jag tänkt från början också, bara för att det är... ...smidigt eller nåt. Enkelt. Inga nya beslut att ta, bara fortsätta. Som att gå på Helsjöns folkhögskola i tre år eller jobba på Mr Snigels lager lite för länge. Men detta drag medför ju ofta att folk försvinner från mig, eller från platserna jag befinner mig på innan jag gör det. Så jag är väl lite van, även om det känns lika tråkigt varje gång.

Jag har väl en förmåga att fästa mig vid människor också.

Inga kommentarer: