11 oktober, 2007

Frågan för dagen


Vissa dagar måste man ta beslut. Ibland ganska svåra beslut. Ibland växer ett beslut fram över en längre tid, som till exempel att börja träna eller så. Men vissa beslut måste tas med en gång och det är såååå svårt!

Jag är ju en ganska velig person och ojar mig och åmar mig och krånglar gärna lite hit och dit innan jag bestämmer mig för något. Å-å, vilken tröja ska jag ha på mig idag? vilka skor ska jag ta? vad ska jag göra i helgen? vad ska jag skriva i min blogg? eller varför inte Vad ska jag göra med mitt liv? Men när jag väl bestämt mig för något brukar jag vara rätt bestämd, då är det det som gäller. (Jag vill ju inte hamna i beslutsångestträsket igen) Martin brukar säga att Det blir bra vilket som du väljer! Men vaddå bra, det ska bli rätt ju!

Hursom. Dagens beslut gäller för inte mindre än fem månader framöver, med start på måndag. Å vad kan det vara vad kan det vara? Jo, snöskottning! Om jag säger jatack så har jag snöjour i fem månader, vilket betyder att om det snöar så skottar jag.
Vilket betyder ett par tusen extra i månaden och högre timpeng när jag skottar.
Vilket betyder jobbigt jobb men mycket pengar.
Vilket betyder inget kul (=ingen fest) om prognosen säger snö.
Vilket betyder tidiga lördagsmornar om det vill sig illa.
Vilket betyder ryggskott. (Kan göra, jag är ju stark, hrm...)
Vilket betyder bara extra pengar om det inte skulle snöa.

-Tänk efter innan du tackar ja, varnade mig P.
Jo då, jag tänker efter. Jag tänker jättemycket efter. Jättemycket. Ska jag, ska jag inte, ska jag, ska jag inte, ska jag kanske... Det är ändå fem månader av jour, nästan ett halvår! Och jag måste bestämma mig tills i morgon bitti, då är det snöröjningsmöte och allt. Och på måndag börjar det. Aaah!

Å-å vilken tröja ska jag ta på mig?

2 kommentarer:

averater sa...

hur funkar det med ledighet? har man jour vissa dagar i veckan eller hela tiden? kan ju bli väldigt massa skottande om man har otur?

Anonym sa...

Skottar man inte med sådana där maskiner nuförtiden? Låter jobbigt om Göteborg ska skottas för hand.