01 juni, 2010

(går)Dagens rätt: Lax på rabarberbädd med pesto- och räkpasta


Igår hade jag min första lediga vardag. Najs. Sov till alldeles för sent, åt frukost länge, fixade lånekort på biblioteket och lånade en bok, fikade, fikade mer, skulle åka hem och hämta Vally. Och hoppsan så var klockan visst fyra och jag skulle ha mött Linus med pappa i stan. Min hjärna var alldeles inställd på sköldpaddan så jag tänkte att det var luuuugnt. Typiskt. Så missade jag en god middag och trevligt sällskap.

Jag fick roa mig med Vally och Kalo istället och laga min egen mat. Men det råkade vara en av de där happy moments när maten blev godare än någon kunnat gissa. Det kan också bero på att jag hade så himla mycket av den rätta kryddan... Jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av mitt "recept" (hitte-på, som vanligt):

1person (drygt) (eller en ännu hungrigare person än vad jag var)

1 portionsbit lax
1 ganska stor stjälk rabarber
salt, peppar
gräslök, dill, persilja
citronolja (olivolja med citronsmak)

Skala, skiva och lägg rabarbern i en form. Lägg laxen ovanpå och täck med örterna och salta och peppra. (sådär lagom mycket) Ringla oljan över. (jag hyvlade parmesan över också, men det var ingen hit, hoppa det)

pennepasta
ca 1/2 dl riven parmesan (här däremot var den tipptopp)
1 klick pesto
1 slatt olivolja
salt, peppar
skal och saft av en lime
en näve skalade räkor (såna man skalar själv är godast, tycker jag)

Tja, inte så svårt. Koka pastan, blanda allt. Mums filibaba.
Och en grönsallad till detta utan dressing dock, det räckte med klafset på pastan...

Well, inga superdupergrejer egentligen, men så vansinnigt gott när man var lagom hungrig. OCh rabarber under lax var faktiskt jättegott!

Lycka till!

(Bilden visar en annan rätt som blev sådär väldans god. Pga mycket av den rätta kryddan och ett viss mått humor.)

1 kommentar:

Linus sa...

Det är inget fel med att gå runt i slow-motion, du har ju ändå hemester och snart ska vi två på semester. Hoppas du hinner med flyget bara... (hihi)

Puss på dig!