23 augusti, 2008

Det utlovade inlägget om bröd


Jag har berättat om en blogg jag följer för några, jag har även skrivit om den här tror jag och den finns med på min lista här till höger med bloggar jag håller koll på. Olle tyckte att jag skrev lite för lite om bröd själv, så nu ska jag berätta om mitt brödande som det ser ut nu.

Jag gillar att baka bröd, jag fick en assistent i julas så nu är det dessutom mycket lättare än det var innan med träslev och bunke. Schwosch så blir det bröd bara! Men ja, som ni kanske märkt så är det lite si och så med det mesta just nu. Städning sker när det tvingas till det, matlagningen ligger på nudel- och makrill-i-tomatsås-nivå, tvätt sker när underkläderna är slut i garderoben och då menar jag slut, till och med de fula och obekväma kameltåstrosorna är använda, och brödbaket, ja det ligger som ett jästpaket i kylen. För om jag skulle bli sugen på att baka, så ska inte jästbristen vara anledningen att det inte blir, har jag tänkt. Dessutom är det så billigt så det kan gott ligga ett paket jäst i kylskåpsdörren, och det tar ju inte så mycket plats heller...

Men ja, jag kan själv inte minnas när jag bakade senast. Jag ser jästpaketet och jag byter ut det med jämna mellanrum, men bakar jag? Nej, det gör jag inte. Jag köper bröd i affären, "köpebröd" som vi sade när vi var små. Då var det lyx med "köpebröd", nu är det vardagsmat. Och tänk er skivat köpebröd, det var grejer det, att man kunde köpa färdigskivat bröd, wow! Nu är det lyx med hembakt, oskivat bröd.

Så i väntan på orken och lusten så läser jag om bröd på internet istället.

Inga kommentarer: