30 december, 2007

Nyår och så...

Jaha, så var det snart ett nytt år i almanackan, och det ska naturligtvis firas. Årets fest ska ha temat "vikingar" och det är naturligtvis de skäggprydda och råbarkade killarna i gänget som hittat på detta. Det är nämligen så att vartannat år är det killarna som fixar festen och vartannat år tjejerna. Och i år har vi tjejer förmånen att kunna komma till ett dukat bord med helstekt gris och mjöd och allt som hör därtill, eller ja, det kanske blir den gamla fläskfilén ändå...

Nåja, maskerad ska det ju också vara, och vad tänker man på när det är vikingatema? Jo, skägg, svärd, ringbrynja, hjälm med horn, sköld och en massa annat som är sååå kvinnligt. Eller nä, inte så värst kvinnligt. Inte alls kvinnligt faktiskt. Och vem var det som hittade på temat? Kvinnorna? Nej, de skäggiga och råbarkade männen. Eller ja, den samling pojkar utan vare sig skägg, bark eller mod i barm och kraft i arm som vi skulle kunna kalla för "männen"... (tveksamt)

Men tja, vad gör man, lägger en veckas tid på en tjusig vikingadräkt? Nä, man gör nåt helt annat... Det blir runsten av mig. En väldigt kroppsformad runsten... Alla råa och skäggiga vikingar får hålla till godo...

Nu ska jag leta upp lite runor att rista in i min runsten...

3 kommentarer:

elsa sa...

för runstenar är såååååå kvinnliga :P
nej men hej, nu är jag framme och det är bara kväll här.. hejs

daniel sa...

kunde du inte chocka och komma som christer sjögren?

Helena sa...

elsa: om man hugger ut lite kvinnliga former i stenen så....

daniel: tanken slog mig, men jag kunde inte komma på något sätt att försvara vikingatemat på då...