28 maj, 2007

Urblåst

I helgen har jag gjort något riktigt roligt! Jag har testat på att blåsa glas! Jag och mamma gick en kurs och fick testa allt från grunden. När läraren först sade att det blir nog inte så mycket att ta med hem blev jag ganska besviken (jag hade ju ändå tänkt mig att göra en par tre glasserviser att ge bort i julklapp) men så här i efterhand med ett gäng skeva glasbehållare av olika slag väntandes i Vbg så är jag väldigt nöjd.

Vi fick testa allt, från att ta upp glas ur ugnen till att blåsa glas med ränder på (eller optik som jag nu lärt mig att det heter). Bland det första jag gjorde var att tappa en droppe glas på trägolvet, vilket genast började brinna. För en sekund trodde jag att jag eldat upp hela huset men läraren stod helt lugnt och sade att ta upp den bara. Och det slutade också brinna när glaset försvann från golvet. Men ett tjusigt kringelformat brännmärke blev det allt.

Inte nog med det, pappa kom även hem i lördags. Han har varit bortrest i ett halvår så det var ju klart väldigt roligt att träffa honom. Och dessutom behagade min kusin, som även han varit utomlands, ha inflyttningsfest efter att ha flyttat till Sverige igen efter många år i Sydafrika och London. Honom träffade jag senast i november förrförra året så det blev en sväng till honom också.

Puh vilken helg! Nu skulle man behöva pusta ut kan man tycka, men Nej. Idag började jag på nya jobbet kvart i sju. Ut och jobba, rensa rabatter hela dagen. Så nu är jag mäktigt trött och ganska lam i armarna för den delen. Jag tror jag somnar ganska gott ikväll...

Inga kommentarer: