09 juli, 2012

Smock


Jag har sytt en ny klänning, till slut. Jag har velat sy något till mig själv hur länge som helst, men det blir liksom aldrig av. Men några veckor semester gör gott! Bild på själva klänningen kanske kommer, det finns ingen i dagsläget, men en bild på en detalj kan ni få. I ryggen sydde jag ett parti med smock, ett rynkigt, elastiskt sätt att sy.
Nuförtiden syr man det på maskin med gummiband och rynk, svisch-svisch-klart. Men eftersom jag är extra hardcore (just denna gången) sydde jag äkta smock på gammaldags vis. Dvs, man lägger tyget i små, små veck och sedan syr man ihop vecken efter ett särskilt mönster. Resultatet blir att det blir elastiskt, trots att man inte har elastiskt tyg eller några gummiband. Det ni!

Här nedan en bild på symaskins-smock. Går skitfort, men är inte lika fräckt. Men nästa gång gör jag nog det i alla fall... jag är ju inte så fräck. Bara ibland.


Inga kommentarer: