13 juli, 2012

Ljudböcker



Det här med ljudböcker... Jag har liksom alltid tyckt att det är lite fusk, ungefär som de som såg filmen istället för att läsa boken när man skulle recensera en bok i skolan. Fast det är det ju inte, det är ju samma ord som står i boken, bara att det är med öronen man tar in orden och inte med ögonen. Lite som radioteater, tänker jag också, men det är det ju heller inte. Det är inga ljudeffekter, ingen musik eller olika röster av bättre eller sämre skådespelarkvalitet. Det är ju faktiskt boken, uppläst, helt enkelt.

Just nu testar jag en ljudboks-app, där man streamar ljudböcker rakt ner i telefonen. Fantastisk sommar-"läsning" tänker jag. Och det är det, så länge jag inte behöver koncentrera mig på andra ord. Kolla bilder går bra, sy går bra, diska, laga mat, sola. Men om jag till exempel strötittar i en tidning så har det genast gått nån liten stund och jag inser att jag missat vad som sagts. Men å andra sidan, händer det inte att man läser en, två , tre sidor i en bok också, och inser att man inte läst någonting, man har bara följt texten med ögonen och bläddrat på rätt ställe. (När du hör det här ljudet...)

I vilket fall, när man testar den här tjänsten får man också dela ut såna här ljudböcker för andra att testa. Någon som är intresserad? Det är gratis och man förbinder sig inte till någonting.

Inga kommentarer: