10 november, 2012

Börja och sluta

Jahadå så skulle man börja skriva lite mer igen då, sade jag. I juli. Det gick ju... sådär. Well well, tänker jag, det är väl min blogg, jag skriver när jag vill. Om någon önskar ideligen nya inlägg och ett snabbt flöde av bilder, texter och information så hänvisar jag till... ja, nån annanstans på internätet.

Jag kanske inte är en sund och hälsosam människa på alla sätt, MEN! jag har slutat röka.
För några år sedan tänkte jag att nä, aldrig att jag skulle bli heltidsrökare, jag skulle bara röka på fest och jag skulle ju sluta sen osv osv. Men så för några år sedan minus något år så insåg jag att jag visst blivit heltidsrökare och att bara röka på fest gjorde varje dag till ett festtillfälle, och kurvan pekade åt fel håll.

Så jag satte en gräns, efter trettio skall jag vara rökfri, johodå, jag kan ju inte gå och bli stor/vuxen/ansvarig och samtidigt hålla på med sånt där trams. (Pinsamt att stå och frysa på balkongen bara för att få i sig den där cigaretten, pinsamt om man skulle bli förälder att stå med barnvagn och blossa, pinsamt att vara sådär äcklig. För det är bara stora/vuxna/ansvariga människor som är äckliga när de röker, unga människor är coola.)

Jag röker i München

Och så i våras så insåg jag att jag måste nog utveckla någon slags plan för det där slutandet, att försöka trappa ner gick sådär. Och trettioårsdagen närmade ju sig. Jag fick en bok rekommenderad av en sjuksköterska och tänkte att den kanskekanskekanske?

Syster slickar på cigaretter
Och så går min syster (bilden ovan) och tjuvslutar att röka, långt innan hon blir 30. Hon är ju fortfarande ung och därmed cool när hon röker. Men hon hade också läst den där boken. Den var jättedålig men funkade.

Lånar bok. Läser bok. Blir upprörd över hur jobbig den är. Slutar röka. (Nej, det hjälper inte att läsa en jobbig bok, vilkensomhelst, det var inte därför...)

Nu har jag orökt i två veckor och jag kan inte påstå att jag mår så dåligt över det. Men kanske beror det på att jag maskerat eventuella slutaröka-besvär med utsättningsbesvär, eftersom jag samtidigt slutade med min medicin.
Alltså skyller jag svettningar, frossa, trötthet, elektriska stötar, yrsel, illamående, sega ögon, humörsvängningar (mest nedåt), mm mm, på medicinen och har inga som helst problem att sluta röka. Fiffigt.

Och så sparar jag 560 000kr. Och spenderar 2000 av dem på nyöppnade COS:





Inga kommentarer: